ماژول قطعه ای کد نویسی شده است که می تواند به صورت مجزا یک عملیات را انجام دهد. این قطعه کدها در برنامه نویسی می توانند ویرایش، حذف و یا نصب شوند. در بسیاری از وب سایت ها وظایف مختلف در هسته برنامه نویسی انجام نمی شود و کافی است ماژول وظیفه مورد نظر را کد نویسی و در موقعیت های مشخصی که در طراحی قالب وب سایت ایجاد شده اند قرار دهیم.

در برنامه نویسی به صورت کد این ماژول ها کاملا سفارشی شده کدنویسی می شود،  اما در سی ام اس های رایگان مانند جوملا، وردپرس، دات نیوک و ... به دلیل Open source بودن آن ها، ماژول های مختلفی را می توان با جستجو در اینترنت یافت و با ویرایش آنها را به صورت سفارشی استفاده کرد. اغلب دارندگان سایت هایی که با سی ام اس های رایگان نوشته می شوند، حتی بدون هیچ ویرایشی این ماژول ها را در وبسایت خود استفاده می کنند.

در یک صفحه وب سایت می توان از یک تا چندین ماژول بکار برد و وظایف گوناگون را به هر یک از آنها سپرد. از انواع ماژول ها می توان ماژول نمایش مطالب، نمایش عکس، محصول برای فروش، ماژول دانلود، ماژول اخبار و ... را نام برد.





در دانش برنامه نویسی، پلاگین ها ابزارهای کوچکی هستند که به کمک برنامه های بزرگتر می آیند. این ابزارها قابلیت های جدیدی را به این برنامه های بزرگتر می دهند. یکی از دلایلی که پلاگین ها به صورت جداگانه نصب می شوند این است که برنامه های کاربردی حجم کمتری داشته باشند و بتوان امکانات بیشتری را به مرور به این برنامه ها اضافه کرد.

در بسیاری از برنامه های کاربردی در برنامه نویسی وب مشکلاتی از قبیل ناهمگونی با مرورگرهای مختلفی به چشم می خورد. یکی از وظایف پلاگین واسطه بین مرورگرها و برنامه های کاربردی سایت ها است که هماهنگی بیشتری به دو طرف می دهد.

در بسیاری از مواقع برنامه نویسان به پلاگین ها توجه کافی نمی کنند اما توجه به این ابزارهای کوچک می تواند در کنار کارایی بهینه وب سایت، زیبایی را نیز به وب سایت بدهد. اغلب افکت های خاص روی وب سایت های مختلف را پلاگین ها اجرا می کنند.

پلاگین ها از نظر لایه برنامه نویسی در پایین ترین سطح قرار دارند و وظیفه انتقال خروجی برای کلاینت را به مرورگرها برعهده دارند. مثال بارزی که برای پلاگین ها می توان به آن اشاره داشت ویرایشگرهای مختلف در محیط ادمینی وب سایت ها است.

همانطور که از نام کامپوننت بر می آید یک ابزار مهم ترکیب کننده است. واژه کامپوننت در زبان فارسی به معنی ترکیب دهنده است. کامپوننت ها ابزارهایی هستند که فعالیت های اصلی یک وب سایت را انجام می دهند. یک کامپوننت می تواند حاوی چندین ماژول و پلاگین باشد که به صورت یک بسته ترکیبی در وب سایت نصب می شوند.

کامپوننت ها موارد مصرف بسیاری دارند. در کنار وظیفه زیباسازی وب سایت که یکی از اصلی ترین وظایف کامپوننت ها است می توان به ارتباط با قسمت های مختلف کد نویسی شده و یا انجام وظایفی مانند گالری عکس، خبرنامه و ... اشاره داشت.

کامپوننت ها جزء اصلی ترین ابزارهای یک برنامه نویس هستند و می توانند لایه هایی را به وجود بیاورند که ابزارهای مختلف در آن به ایفای نقش بپردازند.





در قسمت قبلی آموزش، اطلاعات نمونه از جوملا حذف شد و در این قسمت با عناصر و ساختارهای جوملا در حد نیاز آشنا می‌شوید:


قسمت‌های جذاب و کاربردی بعدی را از دست ندهید ...

 لینک دانلود مطلب 
قسمت: چهارم
حجم فایل :8.67مگابایت
 منبع : 
 نظر شما راجع به این مطلب چیست؟ 
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
 
گوگل پلاس  توییتر  کلوب  فیس بوک  لینکدین